A. Tulej, Bruno Hussar OP. בעל חזון we współczesnym Izraelu, Jedność, Warszawa-Kielce 2023.
To trzecia już pozycja wydana w naszej serii wydawniczej ,,Fontes et Subsidia Theologiae”. W opracowaniu podjęta została próba przedstawienia życia i działalności Bruno Hussara OP, dominikańskiego zakonnika pochodzenia żydowskiego żyjącego w latach 1911–1996, w perspektywie jego nowatorskich inicjatyw i osiągnięć w nowopowstałym w 1948 r. państwie Izrael. Miał on szczególne predyspozycje składające się na swoisty casus singularis, wyrażający się w samookreśleniu, że jest człowiekiem odczuwającym w sobie „cztery tożsamości”. Był chrześcijaninem i kapłanem, Żydem, Izraelczykiem i – jak sam mówił – w pewnym sensie Egipcjaninem, gdyż urodził się i wychował w Kairze w środowisku arabskim. Natomiast inni mówili o nim, że jest בעל חזון [baal chazon], człowiekiem wizji, marzeń, po prostu wizjonerem.
Do Izraela został posłany przez swoich przełożonych z misją założenia ośrodka studiów nad judaizmem. Od samego początku stanął przed problemem ewangelizacji wśród Żydów, realizacji tzw. mandatu misyjnego Jezusa: w jaki sposób nakaz ten odnosi się do Żydów, z którymi łączy chrześcijan szczególna relacja? Pierwszym dziełem, w które włączył się Bruno Hussar i je współtworzył, był Kościół hebrajskojęzyczny, nazwany później Dziełem św. Jakuba. Drugim dziełem był ośrodek studiów nad judaizmem, który otrzymał nazwę Domu św. Izajasza. W pewnym momencie Dom zakończył swoją działalność, jednak kompetencje o. Brunona w zakresie znajomości judaizmu zostały zauważone i docenione, gdy został zaproszony podczas Soboru Watykańskiego II do Rzymu, by pomóc w redakcji tzw. tekstu żydowskiego, który ostatecznie przyjął kształt punktu czwartego deklaracji Nostra aetate o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich.
Bruno Hussar nie pozostał obojętny na tzw. konflikt palestyńsko-izraelski, angażując się w różny sposób, zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny, w działalność na rzecz pokoju i obrony praw człowieka. Doświadczenia te naznaczyły ostatni etap jego życia, angażując i ukierunkowując jego siły na powstanie trzeciego dzieła: נְוֵה שָׁלוֹם / واحة السلام (hebr. Newe Szalom / arab. Wahat as-Salam) – Oaza/Wioska Pokoju. Chodziło o wspólne zamieszkanie i życie ludzi trzech religii Abrahamowych: Żydów, chrześcijan i muzułmanów. Wokół tego dzieła wyrosło wiele inicjatyw towarzyszących, jak „Szkoła pokoju” czy „Dom modlitwy”, a sam Hussar był kilkukrotnie nominowany do Pokojowej Nagrody Nobla.
Plik PDF – (Pobierz)
Wersja drukowana – wkrótce
O autorze:
Ksiądz Andrzej Tulej – Ukończył teologiczne studia magistersko-licencjackie na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, tytuł doktora teologii biblijnej uzyskał na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ukończył podyplomowe studia w Wyższej Szkole Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu. Wykładowca Pisma św. i dyrektor studiów w systemie blended-learning na Akademii Katolickiej w Warszawie; delegat archidiecezji warszawskiej ds. dialogu z judaizmem oraz ds. ekumenizmu i kontaktów religijnych; moderator Dzieła Biblijnego im. Św. Jana Pawła II w archidiecezji warszawskiej; konsultor Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski. Organizator i współorganizator licznych wydarzeń i spotkań z dziedziny ekumenizmu i dialogu międzyreligijnego. Uczestniczył w wielu kursach, konferencjach i seminariach w Jerozolimie, a ostatnio ukończył studia I-go i II-go stopnia na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku „Historia i kultura Żydów”. Opublikował książki: Drugi sobór watykański o Żydach i judaizmie. Historia powstania tekstu „Nostra aetate 4”, Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2019; ,,Czemu bojaźliwi jesteście, małej wiary?” Ewangeliczne opowiadania o burzy na jeziorze (Mt 8,23-27; Mk 4,35-41; Łk 8,22-25), Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2021.