Skip to main content
wyszukaj

Studium Muzyki Kościelnej

Witamy

Instytut Szkolenia Organistów – od 2021 r. Studium Muzyki Kościelnej Akademii Katolickiej w Warszawie.

ul. Dewajtis 3, 01-815 Warszawa
Tel. (22) 5610138
e-mail: iso@mkw.pl

Siedziba Studium Muzyki Kościelnej Akademii Katolickiej znajduje się w Domu Formacyjno-Rekolekcyjnym przy ul. Dewajtis 3 na Bielanach.

Sekretariat czynny w poniedziałki, wtorki i czwartki w godz. 12 – 16 (wejście A) .

Zapraszamy na dzień otwarty 28 kwietnia.

W bieżącym roku obchodzimy Jubileusz 60-lecia kształcenia muzyków kościelnych w archidiecezji warszawskiej. Absolwentów Instytutu Szkolenia Organistów zapraszamy na zjazd jubileuszowy 23 czerwca. Szczegóły w „Informacjach.

 

www.facebook.com/smkwarszawa

Tok Studiów

Akademia Katolicka w Warszawie – Studium Muzyki Kościelnej przygotowuje kandydatów do posługi muzyka kościelnego. Tok nauki w Studium został tak ukształtowany, aby absolwenci byli przygotowani nie tylko do gry liturgicznej i koncertowej, ale także do nauki śpiewu oraz prowadzenia zespołów wokalnych. Mogą podejmować pracę w Kościele rzymsko-katolickim jako organiści, psalmiści, kantorzy czy dyrygenci scholi liturgicznej lub chóru.

Zasadniczo nauka trwa 5 lat i mogą ją podjąć także osoby uczące się gdzie indziej lub pracujące. Rok nauki trwa od września do czerwca. Zajęcia wspólne dla wszystkich kursów odbywają się w poniedziałki w godz. 1500 – 2030, zaś lekcje indywidualne od poniedziałku do piątku. Wykłady z teologii (dla realizujących studia magisterskie) odbywają się w soboty.

Do dyspozycji studentów są instrumenty będące własnością Studium : 3 organy piszczałkowe,         3 organy cyfrowe oraz pianina i fortepiany. Studenci mają możliwość ćwiczenia na organach w siedzibie Instytutu 6 dni w tygodniu.

Studium posiada dla studentów własną bibliotekę oraz czytelnię.

Absolwenci Studium otrzymują dyplom I, II stopnia lub świadectwo kwalifikacyjne organisty III stopnia (w zależności od wykształcenia muzycznego i wykształcenia ogólnego) uprawniający do podjęcia pracy muzyka kościelnego.

W Studium są prowadzone następujące zajęcia

  • lekcje indywidualne: gra na fortepianie, gra na organach, emisja głosu, gra liturgiczna, improwizacja organowa (obowiązkowa tylko na dyplom I stopnia);
  • wykłady: teologia muzyki, liturgika, historia muzyki kościelnej, organoznawstwo, formy muzyczne, prawodawstwo muzyki kościelnej, zasady muzyki, zasady śpiewu gregoriańskiego, harmonia, harmonia modalna, metodyka prowadzenia zespołów wokalnych;
  • ćwiczenia wspólne: śpiew liturgiczny, kształcenie słuchu,chorał gregoriański, cheironomia, ćwiczenia z harmonii, harmonizacja pieśni modalnych, dyrygentura chóralna, ćwiczenia z metodyki, pieśń kościelna, kontrapunkt, chór.

Ponadto dwukrotnie w czasie nauki każdy student występuje publicznie podczas audycji akompaniując do śpiewu wspólnego oraz wykonując program na organach, zaś przed egzaminem dyplomowym jest zobowiązany do praktyki organistowskiej.

Duże zróżnicowanie umiejętności kandydatów zgłaszających się do Studium (niektórzy wcześniej zdobywali wiedzę i umiejętności muzyczne w różnych szkołach lub ogniskach muzycznych) pozwalają na zróżnicowany program pracy w ramach zajęć indywidualnych. Dyplomanci uzyskują zgodnie z Normami ogólnymi dotyczącymi muzyków kościelnych posługujących w diecezjach Kościoła katolickiego w Polsce dyplom I stopnia (najwyższe kwalifikacje zawodowe ), II stopnia lub świadectwo kwalifikacyjne organisty III stopnia.

Po uzyskaniu absolutorium (zaliczenie wszystkich przedmiotów toku studiów) student przystępuje do egzaminu dyplomowego. Jego pierwsza część tzw. „zamknięta” (wyłącznie przed Komisją Egzaminacyjną) obejmuje grę liturgiczną, zaś II część „otwarta” jest recitalem organowym.

Dyrektor Studium:

ks. prof. dr hab. Andrzej Filaber

Od 1982 r. dyrektor Instytutu Szkolenia Organistów ( od 2021 Studium Muzyki Kościelnej ) ; konsultor Komisji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów oraz Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej Konferencji Episkopatu Polski; przewodniczący Komisji Muzyki Kościelnej archidiecezji warszawskiej; członek – założyciel Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych; członek CEDAME (Conférence Européenne des Associations de Musique d’Église); przewodniczący Rady Artystycznej Fundacji Festiwal Muzyki Sakralnej; honorowy prezes Federacji Caecilianum, członek Zespołu Recenzentów półrocznika Liturgia Sacra Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, członek Rady Naukowej rocznika Musica Ecclesiastica  Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Odznaczony przez papieża Jana Pawla II godnością Kapelana honorowego Jego Świątobliwości a przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką Zasłużony dla kultury polskiej, kanonik honorowy Kapituły Metropolitalnej Warszawskiej.

Studiował w Warszawie (ATK, WMSD) i Rzymie (Pontificio Istituto di Musica Sacra). W latach 1970 – 1974 pracował jako organista w bazylice archikatedralnej w Warszawie; wykonywał recitale w 5 krajach Europy. W 1978 r. przyjął święcenia kapłańskie. Pracował jako wykładowca w Studium Muzyczno-Liturgicznym dla sióstr zakonnych w Aninie; w Seminarium OO. Jezuitów Bobolanum w Warszawie; w filii Papieskiego Wydziału Teologicznego w Wilnie; w Instytucie Wychowania Muzycznego Wyższej Szkole Pedagogicznej, w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; w Studium Organistowskim w Toruniu (jest jego organizatorem) oraz w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Opublikował kilkadziesiąt artykułów poświęconych głównie muzyce liturgicznej. W latach 2002 – 2008 był proboszczem parafii archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. W 1983 r. zorganizował Chór Archikatedry Warszawskiej, którym kierował przez 21 lat. Jako dyrygent chóru wykonał ok. 350 koncertów w 20 krajach, nagrał 8 płyt z polską muzyką religijną. Na początku lat 90-tych XX w. organizował Związek Chórów Kościelnych Caecilianum  i przez 10 lat był prezesem Zarządu Głównego. Jest pomysłodawcą i organizatorem cyklu koncertów Muzyka Religijna w Archikatedrze Warszawskiej z udziałem wielu wybitnych wirtuozów organowych, śpiewaków, orkiestr, chórów (od 1988 r. odbyło się ponad 500 koncertów).

W Akademii Katolickiej prowadzi wykłady i ćwiczenia z: historii muzyki kościelnej, liturgiki, chorału gregoriańskiego, cheironomii, harmonii, prawodawstwa muzyki liturgicznej, pieśni kościelnej.

Pedagodzy:

mgr Marta Antoszewska

Ukończyła studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i podyplomowe w dziedzinie muzykoterapii w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Jest członkiem Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich.

Jako pedagog-pianista wykształciła ponad 30 laureatów konkursów pianistycznych. W 2016 wydała autorski podręcznik „Fortepian dla początkujących”. Prowadziła wykłady nt. „Problem dysleksji w nauce gry na fortepianie” i „Elementy muzykoterapii w realizacji procesu nauczania gry na instrumencie”.

Od 1993 jest współwłaścicielką Agencji Działań Artystycznych, gdzie zajmuje się przygotowaniem dzieci do edukacji muzycznej. Jako muzykoterapeuta prowadzi warsztaty i szkolenia dla zainteresowanych  grup zawodowych: studentów psychologii, pedagogów, medyków. Jest autorką licznych artykułów i opinii eksperckich w zakresie muzykoterapii w polskiej prasie i telewizji.

dr Witold Błaszczyk

Artysta muzyk i pedagog. Absolwent dwóch wydziałów: Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów profesora Józefa Serafina, oraz Wychowania Muzycznego w klasie dyrygentury chóralnej profesora Andrzeja Banasiewicza w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Od 1984 r. prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, harmonii i organów w Studium Muzyki Kościelnej. W roku 1999 w Akademii Muzycznej w Warszawie uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzycznej. Jako organista i kameralista wykonał ponad 350 koncertów w pięciu krajach Europy. Ratownik wodny, alpinista ze stopniem taternika samodzielnego, prezes Stowarzyszenia Kulturalny Komorów. Odznaczony medalem Prymasa Polski Ecclesiae Populoque Servitium Praestanti – Zasłużonemu w posłudze dla Kościoła i Narodu oraz przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką Zasłużony dla kultury polskiej.

W Studium prowadzi zajęcia z organów, harmonii, dyrygentury chóralnej, chóru oraz harmonizacji pieśni kościelnych.

ks. mgr lic. Radosław Jurewicz

Urodzony w Warszawie, w 1994 r. przyjął święcenia kapłańskie. Jest absolwentem muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W Studium prowadzi zajęcia z teologii muzyki, zasad muzyki oraz śpiewu liturgicznego.

mgr Tomasz Kalisz

Organista, muzykolog, kompozytor. Po ukończeniu studiów w Warszawie doskonalił umiejętności na mistrzowskich kursach interpretacji organowej pod kierunkiem m.in.: Guy Boveta, Zsigmonda Szathmary, Wolfganga Zerera, Jeana Regnery, Ludgera Lohmanna. W 1989 roku był stypendystą Międzynarodowej Akademii Muzyki Baroku w Les Andelys (Francja). Organista kościoła Najświętszego Zbawiciela w Warszawie. Prowadzi seminaria dotyczące wykonawstwa muzyki dawnej. Jako publicysta współpracował z pismami: Welcome, Studio, Ruch muzyczny, Muzyka 21, a także z katolickim radiem Józef (udział w cyklach audycji Eteryczna Akademia Sztuki oraz Musica in Ecclesia). Koncertował w wielu ośrodkach krajowych a także w Niemczech, Francji i Szwajcarii. Dokonał nagrań dla: Telewizji Polskiej, Polskiego Radia, rozgłośni katolickich, sieci NBC oraz firm fonograficznych. W roku 2006 ukazał się zbiór jego kompozycji opartych na tematach polskich pieśni kościelnych. Niektóre z nich nagrał na płycie A.M.D.G. wydanej w 2012 r. Odznaczony przez kard. K. Nycza medalem Za zasługi dla Archidiecezji Warszawskiej a przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką Zasłużony dla kultury polskiej.

W Studium prowadzi zajęcia z organów, harmonii, kontrapunktu,improwizacji organowej, form muzycznych, organoznawstwa oraz harmonizacji pieśni kościelnych.

mgr Sławomir Kuczek

Absolwent wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występował na scenie Teatru Muzycznego w Lublinie i jako solista w Zespole Pieśni i Tańca SCH w Warszawie. Śpiewał z zespołami: Musica Mundana, Musica Sacra. Jest założycielem Chóru Canticum Sacrum w Warszawie, założycielem i dyrygentem Zespołu Con Forza w Warszawie oraz współtwórcą i członkiem Zespołu  The Nine, z którym odbył tournee po USA. Koncertował w Polsce i w kilkunastu krajach na 5 kontynentach. W dorobku artystycznym ma nagrania płytowe oraz występy radiowe.

Obecnie pracuje jako organista w Sanktuarium Matki Bożej Nauczycielki Młodzieży na warszawskich Siekierkach; jest reżyserem i kierownikiem artystycznym grupy kabaretowej Zadra w Aninie oraz prowadzi zajęcia muzyczne i teatralne przy Okręgu Mazowieckim Polskiego Związku Niewidomych w Warszawie.

W Akademii Katolickiej prowadzi klasę fortepianu oraz zajęcia z historii muzyki.

mgr Joanna Kuczewska

Dyrygent i pedagog. Jest założycielką i dyrygentem chóru Spes in Deo w par. św. Zygmunta w Warszawie. W Studium prowadzi zajęcia z emisji głosu, metodyki prowadzenia zespołów wokalnych i chóru. Odznaczona przez kard. K. Nycza medalem Za zasługi dla archidiecezji warszawskiej.

mgr Anna Kurpińska

Wokalistka i pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa śpiewu prof. Jadwigi Dzikówny) i studiów podyplomowych emisji głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Regularnie konceruje. Występowała m.in. w Kanadzie, Grecji, Włoszech, dokonała wielu nagrań dla TVP. Jest solistką Filharmonii im. R. Traugutta w Warszawie i jurorką różnych konkursów muzycznych. Występowała również w Piwnicy pod Baranami w Krakowie. Odznaczona przez kard. K. Nycza medalem Za zasługi dla archidiecezji warszawskiej. W Studium prowadzi zajęcia z emisji głosu.

mgr Paweł Miazga

Urodził się w 1978 r. w Lublinie. Jest absolwentem Wydziału Edukacji Muzycznej (Muzyka kościelna) Akademii Muzycznej w Warszawie oraz Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi. Ukończył także studia doktoranckie w Instytucie Sztuki PAN.

Jako organista współpracuje z kościołem SS. Wizytek w Warszawie oraz orkiestrą Sinfonia Viva, a jako autor artykułów i recenzent z kwartalnikiem kulturalnym Opcje.

W Akademii Katolickiej prowadzi zajęcia z harmonii, organów, harmonii modalnej oraz harmonizacji pieśni kościelnych.

dr Agnieszka Rybak – Piotrowska

Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Umiejętności doskonaliła na kursach organowych w Warszawie, Katowicach, Kamieniu Pomorskim, Krzeszowie, Soro (Dania), Alpe d’Huez ( Francja). Pracę pedagogiczną łączy z licznymi recitalami i koncertami. Wykonała ponad 150 koncertów w kraju i za granicą (USA, Włochy, Niemcy, Rosja, Białoruś). Ma w swym dorobku nagrania na płyty CD i DVD (na organach w warszawskiej archikatedrze), w tym chętnie słuchaną i oglądaną Suitę Powstania Warszawskiego 1944. Z okazji Roku Chopinowskiego zagrała dwa Wielkie Koncerty Organowe w Chicago z ramienia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Była jurorem w licznych konkursach chórów kościelnych. Współpracuje z wieloma solistami, chórami i orkiestrami. Odznaczona przez kard. K. Nycza medalem Za zasługi dla archidiecezji warszawskiej. Jest członkiem Towarzystwa im. Mariana Sawy a także członkiem Stowarzyszenia Pro Musica Organa. Uzyskała tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką Zasłużony dla kultury polskiej.

W Studium prowadzi zajęcia z organów, kształcenia słuchu oraz harmonizacji pieśni kościelnych.

AKADEMIA KATOLICKA W WARSZAWIE

STUDIUM MUZYKI KOŚCIELNEJ

zaprasza na

JUBILEUSZ 60-LECIA

kształcenia muzyków kościelnych w Warszawie

i zjazd absolwentów Instytutu Szkolenia Organistów

w poniedziałek 23 czerwca 2025 r.

w Domu Rekolekcyjno-Formacyjnym przy ul. Dewajtis 3

PROGRAM

1500 – MSZA ŚW. w kaplicy koncelebrowana pod przewodnictwem J.E. abpa Adriana Galbasa, metropolity warszawskiego

1600 – AKADEMIA w auli im. bł. ks. J. Popiełuszki

– koncert absolwentów i dyplomantów

1730 – przyjęcie jubileuszowe

Koszt uczestnictwa w zjeździe wynosi 100 zł. Obejmuje udział w przyjęciu jubileuszowym i okolicznościową publikację lub płytę.

Wpłaty można dokonać w terminie do 31 maja 2025 r.

1. na konto uczelni: Akademia Katolicka; ul. Dewajtis 3; 01-815 Warszawa

nr konta: 91 1020 1026 0000 1402 0142 7228

Tytuł przelewu: zjazd absolwentów ISO, nazwisko, imię i rok ukończenia nauki.

lub 2. w sekretariacie SMK (w poniedziałki, wtorki, czwartki w godz.12.00-15.30)

Kontakt: e-mail:  iso@mkw.pl  lub do sekretariatu SMK – tel. 22/56 10 138

 

Dzień otwarty 28 kwietnia godz. 14.30 – 19.00

Zapraszamy do nauki przygotowującej do posługi muzyka kościelnego: organisty, kantora, dyrygenta w zakresie :

– gry na organach

– gry liturgicznej

– śpiewu

– prowadzenia zespołów wokalnych

Plan zajęć umożliwia naukę osobom pracującym i studiującym

50 lat Instytutu Szkolenia Organistów

Rekrutacja

O przyjęciu do Studium decyduje egzamin wstępny (w połowie czerwca) i orzeczenie Komisji Egzaminacyjnej. Dodatkowa rekrutacja odbywa się na poczatku września, o ile pozostały wolne miejsca.

Studium prowadzi roczny kurs przygotowawczy do egzaminów wstępnych (tzw. „0”) . Przyjmowani są wszyscy kandydaci w kolejności zgłoszeń w miarę wolnych miejsc. Na program kursu składają się: zasady muzyki, śpiew liturgiczny, chór, kształcenie słuchu oraz lekcje indywidualne emisji głosu i gry na fortepianie. Uczestnictwo w zajęciach kursu przygotowawczego nie gwarantuje dalszej nauki w Instytucie.

Absolwenci szkół muzycznych II st. mogą ubiegać się o przyjęcie na rok II po złożeniu egzaminu kwalifikacyjnego, który odbywa się rokrocznie w połowie czerwca.

Do nauki niezbędne jest posiadanie własnego pianina lub fortepianu, bądź stały dostęp do instrumentu w celu ćwiczenia. Program 5-letniej nauki obejmuje 25 przedmiotów (Zobacz STUDIA).

Kandydaci składają następujące dokumenty:
  • Podanie
  • Życiorys
  • Opinia od Księdza Proboszcza ze swojej parafii
  • 3 zdjęcia
  • Świadectwo maturalne lub dyplom ukończenia studiów (do wglądu) oraz 1 kopia
  • Kopia świadectwa szkoły muzycznej II st. (przy ubieganiu się o przyjęcie na rok II)

Wpisanie na listę kursu przygotowawczego następuje po złożeniu ww. dokumentów oraz wniesieniu opłaty semestralnej (administracyjna oraz za zajęcia zbiorowe). Obecnie wynosi ona 750 zł.

Opłaty za lekcje indywidualne są regulowane co miesiąc.

Konto Studium Muzyki Kościelnej:
AKW

25 1240 1037 1111 0000 0694 0777

Tytułem:

Nazwisko i imię, SMK, semestr.

Egzamin wstępny na I rok obejmuje:
  • zasady muzyki – znajomość koła kwintowego, interwałów;
  • kształcenie słuchu – dyktando dźwiękowe i rytmiczne, odległości do oktawy;
  • solfeż – śpiew ćwiczeń (nr 1 – 30) z Małego solfeża K.Lasockiego, dowolna pieśń kościelna lub piosenka religijna;
  • fortepian (program minimum): a/ gamy i pasaże do 2 znaków – równolegle przez 4 oktawy oraz kadencje w układzie skupionym w pozycji prymy ; b/ trzy utwory: polifoniczny ( np. Dawne tańce i melodie lub Łatwe utwory J.S.Bacha ), etiuda i sonatina. Gamy i pasaże mają być grane z pamięci, natomiast utwory mogą być grane z nut.

Historia Studium Muzyki Kościelnej

Początek regularnego kształcenia organistów w Warszawie wiąże się z działalnością ks. Wojciecha Lewkowicza, który kształcił się między innymi w Pontificio Istituto di Musica Sacra w Rzymie oraz w Kirchenmusikschule w Ratyzbonie. Potem wrócił do swej rodzimej diecezji – przemyskiej, gdzie działała wówczas zorganizowana przez ks. Antoniego Chlondowskiego w 1916 r. Średnia Szkoła Organistowska Księży Salezjanów. Po II wojnie światowej przez pewien czas była ona jedynym w powojennej Polsce ośrodkiem kształcenia organistów. W latach pięćdziesiątych działająca przy Episkopacie Komisja do Spraw Śpiewu i Muzyki Kościelnej organizowała okresowo kilkudniowe kursy i egzaminy kwalifikacyjne dla organistów już pracujących w parafiach, aby podnieść poziom ich umiejętności. Pracą komisji kierował ks. Mieczysław Jankowski, a jej członkami byli: ks. Wojciech Lewkowicz, ks. Zbigniew Piasecki, prof. Feliks Rączkowski, Tadeusz Jarzęcki i Tadeusz Smogorzewski. W protokole posiedzenia tej Komisji z września 1959 roku „stwierdzono absolutny brak właściwego przygotowania kandydatów do egzaminu. Należy bezwzględnie stworzyć jakieś możliwości dokształcania się dla młodych adeptów muzyki kościelnej.”

Ks. Lewkowicz przyczynił się do tego, że 2.10.1959 r. ks. kard. Stefan Wyszyński erygował Instytut Muzyczno-Liturgiczny Musica Sacra im. Św. Piusa X w Warszawie. Wprawdzie w dekrecie erekcyjnym był określony cel: kształcenie zawodowe w liturgicznej muzyce sakralnej kapłanów oraz świeckich mężczyzn, ale praktycznie początkowo słuchaczami byli tylko duchowni – diecezjalni i zakonni. Gdy w Akademii Teologii Katolickiej została utworzona specjalizacja muzyki kościelnej, wielu księży przeszło na ATK, a Studium w Aninie pozostało dla Sióstr zakonnych i w takim kształcie służyło Kościołowi do 1995 r. 2 października 1963 r. doszło do zlikwidowania przemocą (z pomocą sprowadzonych do miasta wielu oddziałów Milicji Obywatelskiej) salezjańskiej Szkoły Organistowskiej w Przemyślu. Organiści nabywali umiejętności we własnym zakresie „terminując” u czynnych organistów, często również samouków bez należytego wykształcenia. W państwowych szkołach muzycznych w klasach organowych program kształcenia nie zawierał niezbędnych dla organistów kościelnych przedmiotów jak liturgika, chorał gregoriański, prawodawstwo muzyki liturgicznej czy harmonia modalna.

Zorganizowanie regularnego kształcenia organistów w Warszawie było odpowiedzią z jednej strony na wskazania Soboru Watykańskiego II, z drugiej zaś na zamknięcie siłą salezjańskiej szkoły przemyskiej. Ojcowie soborowi w Konstytucji o Liturgii dali wyraz trosce o skarbiec muzyki kościelnej. Zalecali rozwijać zespoły śpiewacze, przywiązywać dużą wagę do wykształcenia i wykonywania muzyki w seminariach, domach studiów zakonnych oraz w innych instytucjach i szkołach katolickich. Zalecali zakładanie wyższych instytutów muzyki kościelnej.

W ramach prac Komisji ds. Śpiewu i Muzyki Kościelnej opracowano projekt Statutu Diecezjalnego Szkolenia Muzyków Kościelnych, który został zatwierdzony przez Episkopat Polski 12 marca 1965 roku. Równocześnie przy Kurii Metropolitalnej Warszawskiej utworzono Referat Szkolenia Muzyków Kościelnych. W 1965 r. ks. Wojciech Lewkowicz rozpoczął regularne dokształcanie organistów przy Kurii Metropolitalnej Warszawskiej w formie regularnych 4-letnich Kursów  dla organistów. Naukę na I roku rozpoczęło 12 mężczyzn.

Ze względu na brak instrumentów lekcje indywidualne gry na fortepianie prowadzono w prywatnych domach nauczycieli. Zajęcia wspólne nosiły nazwę Dni skupienia dla organistów, bo sytuacja polityczna nie pozwalała na oficjalną rejestrację Studium. Odbywały się one poczatkowo w parafii św. Wacława na Gocławku, następnie w klasztorze Sióstr Franciszkanek przy ul. Piwnej, potem w pomieszczeniach Kurii Metropolitalnej przy ul. Miodowej, wreszcie przez ponad 30 lat w podziemiach kościoła Wszystkich Świętych przy Placu Grzybowskim.

Wybór podziemi kościoła Wszystkich Świętych na regularne zajęcia nie był przypadkowy. W głównej sali zainstalowano i uruchomiono ocalałe po wojnie kinowe organy Wurlitzera, będące własnością Archidiecezji Warszawskiej. Instrument ten został zbudowany w North Tonawanda w USA w 1928 r. Przez 8 lat grały w kinie Colosseum, a od 1936 r. w domu Akcji Katolickiej Roma. Dziś znajdują się w Muzeum Techniki.

W 1970 r. Kursy dla organistów zmieniły nazwę na Instytut Szkolenia Organistów, ponieważ pełniący obowiązki organistów w parafiach mogli nadal się dokształcać, a ponadto 5-letnią naukę rozpoczynały osoby dopiero przygotowujące się do posługi muzyka kościelnego. W 1971 r. po śmierci ks. Wojciecha Lewkowicza dyrektorem Instytutu Szkolenia Organistów został ks. Józef Zawitkowski, absolwent muzykologii Akademii Teologii Katolickiej.
W 1982 roku po objęciu przez ks. Zawitkowskiego probostwa w kolegiacie w Łowiczu ks. Prymas Józef Glemp powołał na stanowisko dyrektora i wykładowcy Instytutu ks. Andrzeja Filabera, który jeszcze przed studiami w Metropolitalnym Seminarium Duchownym pracował jako organista w Bazylice Archikatedralnej w Warszawie. Nowy dyrektor zdecydował o znacznym rozszerzeniu programu nauczania oraz nastawieniu przede wszystkim na kształceniemłodych kandydatów na organistów, a nie tylko dokształcaniu osób już pracujących w kościołach.
W latach 80-tych ilość studentów znacznie wzrastała, w roku 1987 przekroczyła 100 osób. Duża liczba kandydatów o zróżnicowanym poziomie i predyspozycjach spowodowała konieczność przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych. Grono pedagogiczne powiększyło się do 13 osób. Równocześnie Dyrektor Instytutu konsekwentnie troszczył się o powiększanie liczby instrumentów.

W 1988 r. Instytut Szkolenia Organistów został włączony do erygowanego Papieskiego Wydziału Teologicznego
w Warszawie. Słuchaczom zainteresowanym studiami magisterskimi umożliwiono naukę na Wydziale Teologicznym. Wskutek długoletnich staraniach dyrektora, w roku 2000 po decyzji kard. J. Glempa Instytut rozpoczął pracę w nowej siedzibie, w Domu Formacyjno-Rekolekcyjnym przy ul. Dewajtis 3 na warszawskich Bielanach. Dziś własnością Instytutu jest kilkanaście instrumentów (organy, fortepiany, pianina), w tym 3 organy piszczałkowe. Pedagodzy prowadzą łącznie ok. 300 godzin zajęć tygodniowo.

Duże zróżnicowanie umiejętności kandydatów zgłaszających się do Instytutu (niektórzy wcześniej zdobywali wiedzę i umiejętności muzyczne w różnych szkołach lub ogniskach muzycznych) pozwalają na zróżnicowany program pracy w ramach zajęć indywidualnych. Dyplomanci mogą uzyskać dyplom I, II lub III stopnia w zależności od realizowanego toku studiów i jego wyników. Dotychczas Instytut ukończyło ponad 500 osób pochodzących z terenu dziesięciu diecezji, przeważnie z archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej. Większość z nich rzeczywiście podjęło pracę organistowską w Kościele.

15 czerwca 2015 r. odbyły się uroczyste obchody 50-lecia działalności Instytutu Szkolenia Organistów w Warszawie połączone ze zjazdem absolwentów. Wzięło udział prawie dwustu absolwentów z różnych lat, począwszy od 1969 r. Mszy św. przewodniczył kard. Kazimierz Nycz, arcybiskup metropolita warszawski, Wielki Kanclerz Papieskiego Wydziału Teologicznego. Koncelebrowali między innymi: były dyrektor Instytutu bp Józef Zawitkowski († 2020 r.), obecny dyrektor ks. prof. dr hab. Andrzej Filaber, ks. prof. dr hab. Krzysztof Pawlina – rektor PWTW.

W roku 2020/2021 nastąpiła restrukturyzacja uczelni, która przekształciła się w Akademię Katolicką w Warszawie. We wrześniu 2021 r. powstał Instytut Sztuki Sakralnej w ramach którego działa: Studium Muzyki Kościelnej (dotychczasowy Instytut Szkolenia Organistów ) oraz nowootwarte 3-letnie studia licencjackie Edukacji Muzycznej z Muzyką Kościelną.

Akademia Katolicka (Collegium Joanneum) w Warszawie jest uczelnią kościelną na prawach państwowych, działającą w oparciu o statuty zatwierdzone przez Stolicę Apostolską.

Oferuje studia magisterskie, licencjackie (kanoniczne), doktoranckie, podyplomowe oraz kursy. Na Akademii Katolickiej w Warszawie mogą studiować osoby świeckie, księża, członkowie zakonów oraz instytutów życia konsekrowanego.

Close Menu