Skip to main content
wyszukaj
Aktualności

Czy istnieją rodziny idealne?

By 10 marca, 2025No Comments3 min read

Już po raz drugi debata naukowa w ramach cyklu spotkań „Pro tempore. Dialog nauk” toczyła się w murach Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. W imieniu Rektora uczelni dr hab. Barbary Marcinkowskiej przybyłych gości witała pani prorektor dr hab. Danuta Uryga, a Akademię Katolicką reprezentował jej rektor ks. prof. Krzysztof Pawlina. Tym razem uczestnicy panelu skupili się na zagadnieniu, które – jak wynikło z późniejszej dyskusji – jest wspólnym obszarem zainteresowań dla przedstawicieli obu uczelni. „Dorosłe dzieci z dysfunkcyjnych rodzin – smutna rzeczywistość czy nowy syndrom?”. Dyskusję moderował o. dr Janusz Pyda OP z Instytutu Tomistycznego, wykładowca AKW.

W podstawową terminologię na temat dysfunkcyjności rodzin i definicji syndromu wprowadził słuchaczy dr hab. Błażej Kmieciak, profesor tutejszej uczelni. Pani dr Lidia Zabłocka-Żytka, również reprezentująca APS, wyjaśniała, jaka jest rola rodziców, gdy rodzina odkrywa problemy dysfunkcyjne w strefach, które jeszcze nie zaliczają się do stref patologicznych. Jak udźwignąć ciężar wychowania i dorastania? Kto, oprócz członków rodziny, może wspomóc ją w walce z kryzysami? Natomiast p. Maria Turek, psychoterapeutka, zastanawiała się we w słowie wstępnym, czy rodzina musi być dysfunkcyjna już na zawsze? Jakie są możliwości pokonania negatywnych doświadczeń? Na czym polega proces adaptacji i dlaczego sprawdza się on w dzieciństwie, a niekoniecznie w dorosłym życiu?

Dalsza dyskusja potoczyła się wokół tematu dysfunkcyjności i jego niejednorodnej czasami definicji. Czy istnieją rodziny niedysfunkcyjne, idealne? Czy każdy człowiek posiada silne, negatywne doświadczenia dzieciństwa? Jakie są etapy rozwojowe rodziny? Również ze strony przybyłych gości, wykładowców i studentów APS, padło wiele pytań. Jak diagnozować syndromy i traumy? Czy współczesna szkoła jest przygotowana dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Jaka rolę w terapii pełni przebaczenie i pojednanie? Kto byłby wstanie wychwycić na wczesnych etapach dysfunkcyjność rodziny? Na czym polega zjawisko „dorosłych dzieci”? Zachęcamy do wysłuchania całej dyskusji na kanale YouTube (wejście przez stronę: akademiakatolicka.pl).

Spotkanie zorganizowane zostało przez Akademię Katolicką w Warszawie wraz z Komitetem Nauk Teologicznych PAN we współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Dziękujemy wszystkim uczestnikom.

Galeria. Fot. Mirosław Wiśniewski

Leave a Reply

Close Menu